「The Photography Book  」     2ndEdition/ PHAIDON PRESS (UK)  Hard back  290 × 210mm 2014

19世紀中葉から現代までに至る世界の写真家500人

500 photographers from around the world from the middle of the 19th century to the present day

・・・ARAKI Nobuyoshi  ,  ATGET Eugene  ,  ARBUS Diane  ,  BRASSAI  ,  CAPA Robert  ,  CARROL Lewis  ,  CARTIER BRESSON  ,  CLARK Larry  ,  DAGATA Antoine  ,  DICORCIA Philip-Lorca  ,  EGGLESTON William  ,  VAN DER ELSKEN Ed  ・・・   EVANS Walker Henry  ,  FOX TALBOT William  ,  FRANK Robert  ,  FRIEDLANDER Lee  ,  FURUYA Seiichi  ,  GHIRRI Luigi  ,  GAIACOMELLI Mario  ・・・  GOLDIN Nan  ,  GURSKY Andress  ,  HAMAYA Hiroshi  ,  HOCKNEY David  ,  HOSOE Eikoh  ,  KAWADA Kikuji  ,  KLEIN William  ,  KOUDELKA Josef  ,  KURODA Koichi 黒田光一 ・・・ MAN RAY  ,  MAPPLETHORPE Robert  ,  MIKHAILOV Boris  ,  MISRACH Richard  ,  MORIMURA Yasumasa  ,  MORIYAMA Daido  ,  PEN Irving  ,  PRINCE Richard  ,  RIEFENSTAHL Leni  ・・・   RUFF Thomas  ,  SANDER August  ,  SHERMAN Cindy  ,  STEICHEN Edward  ,  STRUTH Thomas  ,  SUGIMOTO Hiroshi  ,  TILLMANS Wolfgang  ・・・  TOMATSU Shomei  ,  TSUTIDA Hiromi  ,  UEDA Shoji  ,  WALL Jeff  ,  WARHOL Andy  ,  WEEGEE  ,  WINOGRAND Gary  ・・・・・・ ・・・・・・                 2014年エディション。

〈KURODA Koichi〉

静岡県御殿場市にほど近い軍事射撃場で、闇を切り裂くトレーサー弾。1999年当時、黒田は軍事的なことに興味があったのかもしれないが、宇宙空間の表現にも興味を持っていた。御殿場のトレーサーは夜空に向かってカーブしており、その広大さを感じさせる。他の作品やそれ以降の作品では、幾何学的な断片によって囲われた絵画空間を表現する傾向がある。彼の絵は通常風景画であり、長方形と正方形、長方形と長方形を関連付けることが多い。彼の主題は宇宙であり、整然とした都市の幾何学が指し示す秩序ある全体として考えられることもあれば、御殿場の射撃場で体験するような単なる巨大さとして考えられることもある。宇宙にはエネルギーの中心も存在し、それは集い、会話する生き物たちによって表現される。

Deflected tracer bullets cut through the darkness on a military range close to Gotenba in Shizuoka Prefecture. In 1999 Kuroda may have been interested in military matters, but he was also intrigued by the representation of space. The tracers at Gotenba curve into the night sky and give some impression of its immensity. In other and later pictures his tendency has been to represent pictorial space as if it were made up of enclosures furnished by bits and pieces of geometry. He refers to rations for his pictures, which are usually in landscape format, and often relate rectangles to squares and to other rectangles. His subject is the cosmos, sometimes thought of as an ordered whole pointed to by tidy urban geometries and sometimes as mere immensity of the kind experienced on the firing range at Gotenba. In the cosmos there are also centres of energy, represented by creatures who congregate and converse.

    An unsurpassed collection of over 550 superb images that represent the world's best photographers from the mid-nineteeth century to now.  

500 photographers, 500 pages. Kuroda Koichi's photograph is included.          http://uk.phaidon.com/store/photography/the-photographybook978071486738

San Francisco Museum of Modren ArtWorks in the Collection. Koichi Kuroda

San Francisco Museum of Modern Art  「Akiyoshi Taniguchi’s meditations on photography」

https://www.sfmoma.org/watch/akiyoshi-taniguchis-meditations-photography/

                                                                             

Photo Book

弾道学 Ballistics

                                                            →more info

                                 

                                                            →order

 

 

 

黒田光一は、崇高なモードが魅力のアーティストである。赤々舎出版のウェブサイトに掲載された彼の文章は、「それでも、水を飲むために、どんなプルーフを頼りにすればいいのだろう」と謎を深めている。問題の本は、2008年9月に赤々舎から出版された『Ballistics』で、2005年の展覧会がベースになっている。このアルバムにはテキストはなく、77枚の写真が大判で、しかもすべて横長である。いくつかのセットや組み合わせがあり、それらを組み合わせることで、より効果的な作品となっている。最近の日本人の写真作品は、無造作な商品、ほとんど何でもありの大盤振る舞いというイメージがあるが、『Ballistics』はまた別物だ。タイトルは、1999年に実施された武器と武装行為に関する「アームズ・プロジェクト」に由来するものだが、ウェブサイトでは終末論的な話もされているが、本書は十分に落ち着いている。

 

赤々舎が詩的な断片で伝える写真家は、まるで荒野から戻ってきたばかりの直感的な芸術家である。路上で、地下鉄で、山の斜面で、ショッピングモールで、私は自分自身を閉じ、開放した。彼は、その瞬間、その瞬間にあるすべてのものに身を委ね、内省する余地をほとんど与えなかった、と言っているようだ。写真は直感的に、即座の印象の赴くままに撮られたものかもしれないが、この本自体は注意深く選ばれ、整理され、普遍的な範囲に収まっているように見える。弁証法的という表現が適切かもしれない。黒田の写真は、他の写真との関連性の中で機能しており、その多くは経験的なものと超越的なものとの違いを戯れとしている。例えば、1999年7月31日(土)に東京の阿佐ヶ谷で撮影された4枚組の写真でこのシリーズは完結している。彼はまた、撮影場所と撮影日時に異常に慎重で、まるで写真がプロセスの一部であるかのようだ。

 

黒田も私たちと同じように、単なる物質の中で生活し、行動している。阿佐ヶ谷で撮影された一連の写真では、前景に砂利やタイヤの跡とともにすり減った土がたくさんある。黒田はこの本の中で何度も何度も、写真に期待されるような経験的な立場を述べている。黒田は、事件に関連する写真と、現場、風景、使用される風景といった、写真の常套手段である他の写真をプリントしている。2008年3月、ブラジルのサンパウロの路上で、血を流して倒れている負傷者がいる。警官のブーツとズボンしか写っていないが、数人の警官がこの出来事を完遂している。このシーンは、想像に難くない長い物語の中のエピソードである。現場」の写真には、土地の使用と活動の証拠がもっとある。トロントの冬に撮影された典型的な画像では、信号機のある道路横断歩道が通常の使用と小さな事故の痕跡を表している。

この写真家は、写真が鑑賞者にどのように働きかけ、安らぎを与え、期待を満たし、報酬を与え、そして支持を撤回するのかに興味を抱いている。第一段階、つまり「事件」と「現場」に代表される基本的なレベルでは、私たちは日常的な科学捜査のスキルを行使するよう誘われる。このような写真を前にして、私たちは自分が鋭敏で冷静であることを知る。その後、写真がより高度な段階になると、証拠が風変わりなものであっても、実績のある手法に頼り続けることになる。黒田の写真の大半は、この第2段階かそれ以上の段階にある。2003年7月5日(土)に新宿の公園で撮影された一組の写真では、ピクニック中のカップルが木陰で毛布の上で休んでいる。二人はカラスの群れに見張られており、食べ残しを狙っている。見開きの写真は、芝生に刺さった黒い羽根の集合体で、リチャード・ロング流の軽量彫刻を構成している。現場」と「事件」という平易な言葉で考えると、この羽毛がどのようにしてそこにあるのか不思議に思うかもしれない。死んだ鳥がいたのだろうか?この写真は、彫刻の動機と本質について、空想に近い憶測を誘う。

 

黒田がマスターしたトリックは、アナリストを行動に誘い込むのに十分な、常識的なネタを盛り込むことだ。最初の段階は簡単かもしれないが、その後はわからない。1999年に撮影された彼の出発点と思われる弾道写真は、山梨県の富士山周辺にある軍用射撃場を写している。この本自体の作品リストには御殿場/静岡のことが書かれており、ほぼ同じ写真が数年にわたって撮影されたことがわかる。暗闇の中で撮影された写真は、富士山が人知れず聳え立っていることを意味している。おそらく、富士山は今やアイデアとしてしか機能せず、現実は陳腐なものに固まってしまっているのだろう。2005年の展覧会には、富士山周辺の青木ヶ原樹海が有名な自殺の名所であり、1995年の毒ガス教団がその近くに本部を置いていたことを思い出させる示唆的な注釈がある。黒田は、例えば、レイン・シンクレアがロンドンで海外の隠された古代の力についてつぶやいたように、その場所のオーラや隠された感覚を心に留めていたに違いない。

 

弾道写真は非常に壮大で、ターゲットに着弾し、夜空に跳ね返るトレーサー弾が特徴的だ。場合によっては、ミサイルが夜空を横切り、小さなピンポイントの光を通過していく。夜間射撃にはナイトサイトが必要であり、黒田は花火の打ち上げを見ることしかできなかっただろうから、自分の無防備な姿を思い浮かべていたのかもしれない。赤坂の饒舌なウェブサイトは、「ミサイルの痕跡は、私たちが描いた痕跡かもしれないし、私たちが追う痕跡かもしれない」と示唆している。

    黒田は『弾道学』の証拠に、捜索のアイデアに夢中になっている。多くの写真には、目を凝らせば何かがわかるものの、ほとんど明瞭でない暗闇が広がっている。あるいは、漂白された空や判読困難な建物、2008年に訪れたブラジルの不可解な雑木林もある。2006年に中国の蘇州で、彼は草の生い茂る庭の写真を2枚撮った。同じような草の中からどうやって選んだのだろう?この写真は、私たちは最も近いものから選ぶのであり、自由な選択は幻想であることを暗示している。あるいは、私たちは困難に引き寄せられるという考えに惹かれているのかもしれない。

 

しかし、彼の主な探索者は、黙示録...あるいは何らかの重大な啓示に引き寄せられる群衆である。コレクションの最後を飾る阿佐ヶ谷の写真に写っている影のような人影は、エイリアンの宇宙船の着陸に立ち会っているかのようだ。2002年に撮影された東京・九段の2つの大規模な群衆シーンでは、大きなイベントは右側の見えないところにある。このセットの次の画像では、ファン・フェアに集まった日本人の群衆が、何も起こっていないように見え、うつろで落ち着きがない。私たちは草を摘み、羽を整え、手元で光景を観察し、対照的に私たちはまばゆい光を好む。おそらく黒田は政治的な意図を持ったアーティストなのだろうが、単に示唆に富む写真を撮るコツを持っているだけなのかもしれない。赤々舎が提供した大ざっぱな証拠からすると、黒田が写真に出会ったのは1998年、30歳のときと遅かったようだ。黒田は、先入観やアイデアを念頭に置いて行動している。

 

                   フォトワークス / イギリス 2009年11月~2010年4月秋冬号

                              文:イアン・ジェフリー(美術史家、作家、キュレーター)

 Koichi Kuroda is a tantalising artist in the sublime mode. His statements, from the Akaaka Publishing web site, enhance the mystery: ' Stil, what kind of ploofs can I rely on, in order to drink water?' The book in question is Ballistics, published by Akaaka in September 2008, and somewhat based on an exhibition of 2005. There is no text in the album, just 77 pictures, printed on a large scale – and all of them landscape format. There are several sets and pairings which work collectively. The Japanese have a recent reputation in photography for random product, splurge runs of almost anything at all, but Ballistics is something else again – very judiciously considered and challenging at all points. The title derives from an 'Arms Project' undertaken in 1999 on arms and the acts of arming, although the book, despite some apocalyptic talk on the web site, seems calm enough.

    The photographer, as reported in poetic fragments by Akaaka, reads like a man apart, an intuitive artist just got in from the wilderness. Here is one description of his encounters with the world in which we live: 'On the street, in the metro, on the slopes of a mountain, in a shopping mall, I closed in and opened up myself, just like being a material'. He committed himself, he seems to be saying, to the moment and to everything in it, giving himself little space for reflection. The pictures may have been taken intuitively, in the grip of immediate impressions, but the book itself dose seem to be carefully selected, organised and universal in scope. The right word might be dialectical, for Kuroda's pictures work one in relation to the others; and many of them play on the difference between the empirical and the transcendental. The series concludes, for instance, with a set of four pictures taken at Asagaya,Tokyo, on Saturday 31 July 1999, of a few people on the fringe of a darkened site watching heaven knows what kind of bright emanation in the distance beyond the frame. He is also unusually careful about location and dating, as if the pictures were part of a process.

    Kuroda, like the rest of us, lives and acts amongst mere materials. In that set of pictures from Asagaya there is a lot of worn earth in the foreground, along with gravel and tyre tracks – just like some of those paintings of the German earth by Anselm Kiefer. Time and again in the book Kuroda states the empirical position as you would expect to find it in photography. He prints pictures which relate to incident, along with others which are of site, scenes, used landscapes: photography's usual modes. In one characteristic example of an 'incident' a casualty lies bleeding on a street in Sao Paulo in Brazil in March 2008. A few policemen complete the event, although he shows only their boots and trousers. The scene is an episode from a longer story which can be well imagined. In pictures of 'site' there is more evidence of land use and activity. In one such quite typical image taken in winter in Toronto,a road crossing with traffic lights represents normal usage plus evidence of small accidents.

    This photographer is interested in how pictures work on their viewers, putting them at their ease, fulfilling expectations,offering rewards – and then withdrawing support. In phase one, the basic level represented  by 'incident' and 'site', we are invited to exercise everyday forensic skills. In front of such pictures we know that we are perceptive and level-headed. What then happens  in photography's more advanced phases is that we continue to rely on proven methods even when the evidence is eccentric. The results are often disconcerting, and the majority of Kuroda's pictures operate in this second or further phase. In one pairing, taken in a public park in Shinjuku in Tokyo on Saturday 5th July 2003, a picnicking couple rest on a blanket in the shade of some trees. They are watched by a flock of crows, hoping for scraps. The facing picture shows a collection of black feathers stuck into the turf, making up a lightweight sculpture in the manner of Richard Long. Thinking in plain terms of 'site' and 'incident' one might wonder just how the feathers got there, for the crows don't look as if they are moulting. Was there a dead bird, and was Kuroda the sculptor? The pictures invite speculation verging on fantasy,the motives and the nature of sculpture. 

    The trick, mastered by Kuroda, is to include just enough commonsense material to lure the analyst into action. The first stages may be easy but after that there is no knowing. The Ballistics pictures, which seem to have been his starting point – taken in 1999, show a military range in the Mount Fuji area of Yamanashi Prefecture. The book's own list of works mentions Gotenba/Shizuoka and shows that nearly identical pictures were taken over several years. The pictures were taken in darkness, meaning that somewhere in the obscurity Mt.Fuji rises up unseen. Perhaps by now Mt.Fuji can only function effectively as an idea, with the actuality hardened into a cliche. A thought-provoking note from the exhibition of 2005 reminds readers that Aokigahara Forest, in the environs of the mountain, is the site of a famous suicide spot and that the poison gas cult of 1995 had its headquarters nearby. Kuroda must have had an aura in mind and the hidden sense of the place, in the manner, say, of lain Sinclair musing on hidden and ancient forces abroad in London – Mt.Fuji in relation to London Orbital.

    The ballistics pictures, quite spectacular and evocative, feature tracer bullets impacting on a target and ricochetting into the night sky. In some cases missiles track across the night past tiny pinpoints of light. Night-firing would have to be undertaken with night-sights, and Kuroda, who would only have been able to see the resultant firework display, might have had his own defencelessness in mind. Akaaka's laconic web site dose suggest 'that the traces of the missiles could be our trails we have drawn, or ones we will follow'.

    Kuroda, on the evidence of Ballistics, is preoccupied by the idea of searching. A lot of the pictures hold extensive areas of darkness, barely articulated, although if you look hard enough you can just about make something out. Or there are bleached skies and buildings which are hard to decipher, plus impenetrable thickets, some of them in Brazil which he visited in 2008. In Suzhou in China in 2006 he took two pictures of a garden of thick grass from which a young girl, with some difficulty, pics some examples. How did she make a selection from so much identical herbage? We select, the picture implies, from what is nearest and that free choice is an illusion. Or he may be attracted by the idea that we are drawn to difficulties, for the patch of vegetation is guarded by a metal fence.

    His principal searchers, however, are crowds drawn to the apocalypse…or to some kind of major revelation. The shadowy figures in the Asagaya images, which end the collection, look as if they are attending the landing of an alien spaceship. In two extensive crowd scenes from Kudan, Tokyo, seen in 2002, the big event is out of sight to the right. In the next image in the set another Japanese crowd at a fun-fair look glum and restless for nothing seems to be happening. Left to our own devices, his pictures propose, we will pic grass, arrange feathers, study the scene at arm's length, together, by contrast we would prefer a blinding light. Perhaps Kuroda is an artist with a political agenda, but he may simply have the knack of making thought-provoking pictures. From the sketchy evidence provided by Akaaka it seems that Kuroda came late to photography, at the age of 30 in 1998. For most of his contemporaries it seems almost to have been a way of life and of seeing, whereas he acts like someone with preconceptions, ideas in mind. 

 

                   photoworks / UK      Autumn/Winter  November – April 2009/10

                              Text by Ian Jeffrey (Art histrian, writer and curator)